Ormeundersøgelse på Grenå Dyrehospital

Vi anbefaler ormeundersøgelse én gang årligt

Her på Grenå Dyrehospital har vi ved en tidligere undersøgelse, kunne konstatere, at op mod 10% af alle hunde har orm.

Det drejer sig bl.a. om spolorm, piskeorm, bændelorm og også hjerte-/lungeorm.

På baggrund af dette, opfordrer vi nu alle hundeejere til at lade sine hunde undersøge for indvoldsorm én gang om året. Din hund undersøges for spolorm og andre rundorme og for bændelorm. Derudover undersøger vi for hjerte-/lungeorm.

Undersøgelsen foregår i vores eget laboratorium, hvor vi undersøger den afføringsprøve fra din hund, som du har indleveret. Den skal gerne være så frisk som mulig, samt være opsamlet over 3 dage. Prøven bør opbevares koldt.

Vi kan tilbyde en ormeundersøgelse af din hund, til en fordelagtig pris når det er i forbindelse med vaccination, men vi foretager dem selvfølgelig også ellers hvis der er mistanke om orm.

Har din hund Vetplan er undersøgelsen inkluderet i dit abonnement i forbindelse med vaccination.

Hvad er fransk hjerteorm?

Fransk hjerteorm er en ormeparasit, som har hunden og ræven som hovedvært. Den har fået sit navn, fordi den voksne orm kan findes i hundens hjerte - mere nøjagtigt i højrehjertehalvdel, hvor den opholder sig i det område, hvor de store blodkar går ud til lungekredsløbet. Ormen kan få en størrelse på 10-14 mm. Den er lille, men ikke ufarlig.

Det er ikke så mange år siden, man første gang fandt tilfælde af Fransk hjerteorm i Danmark, og sygdommen er ved at blive et udbredt problem, navnlig i hovedstadsområdet.

Hvad er risikoen for, at din hund har hjerteorm?

I Østjylland vurderer man ikke smitterisikoen for værende stor.

Læs mere om hjertelungeorm her.

Hvis din hund har orm.

Når vi har afsluttet undersøgelserne kontakter vi dig med prøvesvarene. Vær opmærksom på, at der går minmum et døgn inden du får svar. Sørg for, at vi har et kontaktnummer, samt en e-mail-adresse, hvor vi let kan træffe dig.

Er prøverne positive anbefaler vi, at du ormebehandler din hund. Ormekur er et receptpligtigt lægemiddel, og vi skal altid lave en undersøgelse inden vi udleverer til din hund.